Deși pe piață există multe programe antivirus, nu multe se pot lăuda ca fiind complet gratuite. Avast o face totuși și este prezent pe piață de mai bine de un deceniu. În așa situație ne întrebăm cum câștigă bani dezvoltatorii, iar răspunsul este prin spionarea utilizatorilor.
Aflăm astăzi prin intermediul unei investigații realizate de către publicațiile PCMag și Motherboard, faptul că Avast vinde datele utilizatorilor pentru a acoperi cheltuielile și dezvoltarea software-ului antivirus. În investigație sunt incluse documente și contracte ce confirmă vânzarea de date și spionajul.
Descoperim că majoritatea datelor provin de la Jumpshot, o filială Avast. Sistemul funcționează într-o manieră eficientă astfel că producătorul soluției antivirus colectează datele și Jumpshot le „împachetează” pentru a le vinde. Aceste date sunt vândute către nume mari precum Google, Yelp, dar și Microsoft.
Aflăm că Avast urmărește toate click-urile realizate și navigările pe site-uri web pentru a vinde către companiile interesate date legate de preferințele utilizatorilor. Se urmăresc și achizițiile făcute și ulterior utilizatorii primesc reclame personalizate. Separat datele de la Avast și cele de la companii precum Amazon sunt inofensive, dar alături devin o problemă pentru că astfel se poate repera un singur utilizator și obiceiurile sale de navigare/cumpărare.
Mai mult de atât se pare că Avast a colectat și date despre topicuri mai sensibile precum preferințe în materie de filme pentru adulți. Important de precizat că la instalarea antivirusului, utilizatorii sunt întrebați dacă sunt de acord să împartă unele date cu programul.
Avast dezvăluie că această practică de a aduna date prin intermediul extensiei din browser va înceta din februarie 2020. Detalii extra despre investigație găsiți aici!