În ziua de azi, când totul este ultra tehnologizat, există şi ceva numit “terorism GPS”. Nu e de râs pentru că vorbim despre păcălirea sistemelor GPS folosite de nave maritime, de avioane sau vehicule care transportă banii băncilor spre exemplu. Ce presupune acest GPS spoofing aflaţi mai jos.

Publicitate

Ca să vă faceţi o idee legat de amploarea fenomenului, aeroporturile mari, precum cele din Marsilia, Cairo, Manila, Mexico City au confirmat public incidentele de perturbare a furnizoarelor de coordonate geografice. Avioanele afectate de acest tip de hack sunt nevoite să recurgă la procedurile ILS (Instrument Landing System) în regim de urgenţă. Şi la noi în zonă au fost ceva probleme, astfel că în iunie 2017 Administraţia Maritimă Civilă a SUA a solicitat navelor din bazinul Marii Negre să fie prudente cu privire la coordonatele oferite de sistemele GPS de bord.

Totul a pornit de la un incident raportat de comandantul unei nave comerciale americane, aflate în rada portului Novorossik, al cărei GPS indică faptul că nava e… pe uscat. GPS spoofing se face printr-o serie de interferenţe dirijate cu sisteme de transmitere a coordonatelor digitale, cele care circulă între emiţătorii şi receptorii GPS. Se pot devia astfel nave maritime, vehicule aeriane şi automobile.

Ca atare există şi sisteme de rezervă pentru GPS, precum cel realizat de SUA şi UK pentru navigarea maritimă. E cunoscut că eLORAN. Multiple vase au avut probleme în apele Coreei de Nord, fiind interceptate din cauza problemelor de orientare. Desincronizarea turnurilor de telefonie mobilă şi a releelor de telecomunicaţii pot afecta viteza de conectare ITC şi destabiliza şi localizarea de vehicule.

În iunie 2017 20 de nave din Marea Neagră s-au plâns de anomalii GPS, deci problema e serioasă. Aşa se explică şi ascensiunea alternativelor la sistemele de localizare şi avem acum Beidou, Glonass sau Galileo. Predicţia pare să fie singură protecţie contra spoofingului.