Nu ştiu dacă vă vine să credeţi, dar există o Dacie istorică interzisă de Elena Ceauşescu şi care revine la viaţă azi. E vorba despre modelul Dacia D Estafette, o dubiţă cu 8 locuri şi care a fost salvată de un pasionat de maşini de epocă, un mecanic din Braşov.

Publicitate

Pe numele său Levente Dudi, acesta a restaurant vehiculul pe parcursul a câţiva ani, iar rezultatul este unicat la noi în ţară. Intenţia a fost de a fabrica mai multe modele, iar înainte de anii 90 se ajunsese la 624 de modele realizate. Autotilitara fusese fabricată la uzina de la Mioveni înainte de 1990 şi a pornit de la o autoutilitară Renault ca bază. Acel model încă se întâlneşte în Franţa, apropo.

Levente s-a aflat în căutarea rarului model D Estafette timp de 3-4 ani, dorind neapărat o Dacie exotică. Avea deja o Dacia 1100 şi ochise Dacia Estafette şi Dacia 2000. Aceasta i-a fost suflată de un coleg de club, aşa că dubiţa a fost adjudecată. Şi aceea ajunsese la un alt coleg de club, dar Levente a cumpărat-o de la acela ulterior. Lucrurile nu arătau prea bine la început, automobilul nefiind funcţional şi neavând frâne sau podele chiar.

Practic doar caroseria şi scheletul care abia se ţineau erau trecute în acte, o masă de fiare. După 5 ani de muncă rezultatul arată spectaculos, iar Levente menţionează că podeaua a fost cel mai greu de refăcut, o podea din tabla nouă. Legendele urbane de pe vremuri spuneau că Elena Ceauşescu ar fi interzis fabricaţia acestui model, dar povestea reală e mai degrabă că în anii ’70 criza petrolului a făcut maşina neviabilă.

Era pe benzină, iar modelul TV mergea pe motoare diesel deja. Renault Estafette încă e populară şi apreciată în Franţa, iar meşteşugul său a fost păstrat şi la modelul Dacia autohton. Acele modele produse la noi au fost folosite mai multe de instituţii, decât de particulari. Pasionaţii de astfel de maşini old school o vor putea vedea în august, la Sibiu Rally România, un raliu al maşinilor de epocă.

Sursa foto