Am tot auzit în ultimii că ne spionează televizoarele, boxele inteligente şi cine ştie ce alte gadgeturi de prin casă. Revine acest subiect pe tapet, dar de această dată izvorât dintr-un studiu amplu al celor de la Princeton University. Ei definesc mai nou smart TV-urile ca „uriaşi colectori de date personale”. Despre ce e vorba aflaţi mai jos.
Televizoarele conectate la Internet sunt cele mai păcătoase, conform acestui studiu, fiind pline de trackere de date. Cine foloseşte un Amazon Fire TV, Roku şi alte tipuri de set top box, dongle sau aparate de streaming va avea undeva bine stocat un profil perfect al gusturilor sale în materiale de filme şi seriale. Toate aceste date sunt apoi vândute spre terţe părţi, conform profesorului de ştiinţe IT Arvind Narayanan, de la Princeton.
În mod interesant, există şi o teorie care spune ca televizoarele smart sau set top box-urile s-a ieftinit aşa mult în ultima vreme fix pentru că datele colectate sunt bănoase pentru producătorii lor. Apoi e şi aspectul reclamelor pe care le servesc unele modele de televizoare şi box-uri de streaming. De multe ori completăm o sumedenie de date pe televizoare care se extind şi dincolo de preferinţele cinematografice.
Într-un alt studiu, cercetătorii de la Northeastern University au analizat 81 de dispozitive smart home şi au descoperit că multe monitorizează orice vorbă sau mişcare a utilizatorului. Şi asta chiar şi când nu sunt în uz. Sunt incluse aici sonerii inteligente, camere de securitate şi boxe deştepte cu Alexa. Mai grav de atât e că nu se respectă regula aceea nouă, de a îl anunţa pe utilizator că este înregistrat, prin aprinderea unui beculeţ.
Ca parte a studiului a fost analizată informaţia preluată de Roku şi Amazon Fire TV, dar şi unde ajunge ea. Dacă unele nume erau familiare, precum Amazon şi Google, alte companii erau mistere totale. Orice companie se poate scuza cu faptul că ai bifat „share data with developers” la început când ai făcut setup, sau că ai fost de acord cu un TOS pe care nu l-ai citit complet.
Trebuie spus şi că Roku şi Amazon Fire îţi permit să dezactivezi advertising-ul targetat, dar atenţie, doar tracking-ul şi reclamele, nu şi preluarea de date. E nevoie ca o comisie UE să intervină aici, să dea amenzi uriaşe şi să impună şi noi reglementări, în speranţa că se vor trezi autorităţi şi în SUA şi pe alte continente.