În general avioanele de linie, cele de pasageri au un design destul de standard, apropiat de norme pe care marii producători ca Boeing şi Airbus le urmează cu sfinţenie. Totuşi azi am descoperi o randare a unui avion KLM în formă de… “V”.

Publicitate

Cunoscută şi ca formă “Flying V”, această abordare de design este una conceptuală deocamdată. Practic dispare conceptul de aripi, iar cele două secţiuni care ar fi aripile se îmbină spre mijlocul corpului, culminând cu botul cel ascuţit. Motoarele sunt plasate în spate, iar designul aduce mai degrabă cu un avion de spionaj sau de luptă.

“Aripile” sunt mult mai groase decât cele clasice ale unui avion cu pasageri. Cei aflaţi la bord sunt găzduiţi pe marginile “V-ului”, iar avionul poate transporta la fel de mulţi pasageri ca un Airbus A350-900 (314 într-o configuraţie standard), consumând totuşi cu 20% mai puţin carburant. Designul provine de la TU Delft, o universitate olandeză, care a colaborat cu linia aeriană KLM, de aici şi colantajul acestui avion.

Reprezentanţii universităţii au declarat că urmăresc să creeze aparate de zbor cu o abordare nouă şi eficientă energetic. Scopul final este de a zbura fără emisii. O variantă reală va decola în octombrie, cu ocazia aniversării a 100 de ani de existenţă KLM. Designul interior va fi unul total atipic, urmând să includă şi zone de restaurant sau de dormit.

Problema cu designurile de avion de acest tip e cu senzaţia resimţită de pasageri când avionul se înclină pentru a îşi schimba direcţia, mai pronunţată dacă eşti pe margine şi nu în axul central al avionului.