Pe viitor automobilele autonome vor fi o problemă pentru cei care nu sunt atenţi când trec strada, cei în stare de ebrietate, sau persoanele cu probleme de vedere. Sistemele self driving trebuie să anticipeze aceste probleme şi judecând după un nou brevet Uber, o fac deja.

Publicitate

Brevetul detaliat în schiţele din acest articol implică un sistem complex de avertizare pentru pietoni. E vorba despre semnale luminoase puternice şi zgomote inedite pentru a îi alerta pe trecători. În general când eşti la volan e uşor să comunici cu pietonul: un gest cu mâna, că îl laşi să treacă, un semn să stea acolo că vine ceva pe contrasens pe care el nu-l vede şi altele de gen.

Rămâne şi claxonul sau vorbele „dulci”. Pe de altă parte o maşină care rulează fără şofer nu are aceste mijloace de comunicare. Uber a brevetat un sistem de flash-uri luminoase speciale, practic săgeţi luminoase care apar pe oglinzile laterale. Apoi un proiector afişează o trecere de pieton virtuală în faţa maşinii, iar un şofer virtual apare pe parbriz pentru a indica direcţia corectă pietonilor.

Sună a prea mult, dacă mă întrebaţi pe mine, iar subtilitatea nu e deloc punctul cheie al celor de la Uber. Deocamdată brevetul nu a fost aprobat de către autorităţile din SUA, iar oficialii Uber afirmă că e mai mult un proiect şi o schiţă, decât o tehnologie finală. Problema cea mare e că maşina e previzibilă, dar pietonul sau biciclistul nu şi aici intervine calculul şi pregătirea.

Şi Google are brevete de gen, ceva mai bătrâneşti, precum semnale luminoase cu “Walk” sau “Don’t Walk”, un fel de semafoare pe corpul maşinii.