Facebook promite că nu va bloca minciunile şi dezinformările politicienilor în campania prezidenţială din SUA

0
380

SUA se pregăteşte febril pentru alegerile prezidenţiale din 2020, deşi nu avem nici cea mai vagă idee cu cine se va înfrunta Trump. Oricine ar fi, un lucru e sigur: de această dată toată lumea va fi cu ochii pe Facebook având precedentul manipulărilor tip Cambridge Analytica. Facebook a anunţat între timp însă că nu va cenzura şi bloca declaraţiile politicienilor de pe reţeaua sa.

Publicitate

Asta înseamnă că vom continua să vedem minciuni, propagandă şi hate speech ceva vreme de acum încolo… FB a făcut şi o precizare şi anume că nu va bloca acele conţinuturi dacă sunt subiecte de ştiri şi asta chiar dacă încalcă regulile contra discursului ce incită la ură. E bizar că o persoană care face glume despre un genocid va fi banată imediat, dar un politician care face asta va fi lăsat să posteze.

Informaţia vine de la Nick Clegg, şeful Facebook pe politici globale şi comunicare. Ideea este că Facebook vrea să împiedice interferenţele în alegerile de la anul, de parcă asta ar putea fi realizabil la mod concret. FB se pune într-o poziţie neutră şi decât să îi baneze doar pe unii, preferă să nu blocheze calea de acces nimănui. Problema e că nimeni nu te împiedică să rulezi campanii defăimătoare, să faci deepfakes şi să pui cuvinte în gura rivalului. Lipsa de reglementare înseamnă haos şi cred că o echipă de fact checking şi analiză de postari ar fi mai înţeleaptă. Facebook pare depășită de probleme..

Practic Facebook se spală pe mâini de orice responsabilitate, din teama de a nu fi acuzată de cenzură. Nick Clegg a afirmat şi că nu va trimite linkurile şi postările politicienilor din SUA la departamentul de fact checking. Problema e că o declaraţie bombastică a lui Trump se poate propaga astfel cu un ecou uriaş, în loc să fie îngropată de algoritmi din cauză că e fake news.

Bănuiesc că va există opţiunea de “Report” şi publicul va putea judeca ce e bine şi ce nu prin smiley-uri cu feţe nervoase. Putem privi acest lucru și ca o încercare a Facebook de fi doar o platformă şi nu un pion în vreo tabără electorală. Practic, cine va fi mai zgomotos va câştiga (probabil)…