După ce am scris despre rachetele hipersonice ale viitorului, e momentul să ne orientăm spre avioane. E vorba despre o nouă generaţie de avioane copilot, care vine de la compania Kratos şi se bazează pe un pilot inteligent, autonom. Originile tehnologiei se află în Silicon Valley aparent.
Cel mai nou prototip a fost deja testat, iar iniţiativa aparţine de DUIx (Defense Innovation Unit Experimental), fondată de fostul secretar de apărare, Ash Carter. Acest segment are rolul de mediator între Departamentul Apărării şi inovatorii care nu vor să intre în birocraţia sistemului şi să aibă independenţă. DIUx a avut investiţii de 1.5 miliarde de dolari sub formă de bani de la firme private, care au ajuns la companiile partenere.
Kratos Defense and Security Solutions e în prim plan, anunţând drone copilot, care să însoţească piloţii în zboruri. Rezultatul e avionul autonom UTAP-22 Mako. A fost prezentată şi o dronă mai mare, de 9 metri, numită XQ-222 Valkyrie, cu o autonomie de peste 4000 de mile nautice. Practic vorbim despre o escadrilă de drone companion pentru avioanele din seria F şi căre le vor susţine.
Sistemele Kratos pot opera complet autonom şi colabora cu un avion cu pilot, realizând manevre independente în mod inteligent. Au fost realizate studii şi simulări cu drone Kratos şi avioane F-16 şi F-35, toate funcţionând excelent. Testele s-au realizat în zona Deşertului Mojave din California. Kratos a primit un contract de 12.6 milioane de dolari şi mă aştept ca tehnologii de genul să fie tot mai populare.